Net als in andere sectoren, is boekhouden in de bouw een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Voor veel ondernemers en zzp’ers is het een noodzakelijk kwaad, maar dat hoeft het niet beslist te zijn. In dit artikel vertellen we je wat de mogelijkheden zijn.
Veel zzp’ers hebben een hartgrondige hekel aan boekhouden. Ze vinden dat het ze afhoudt van wat ze het liefste doen en het beste kunnen, iets bouwen, repareren of oplossingen bedenken. Toch zijn er goede opties om de boekhouding zelf te doen en dat hoeft niet per se heel veel geld te kosten. Daarnaast is het zelf doen van de boekhouding een goede manier om de vinger aan de pols te houden, om te zien wat er binnenkomt en wat er uitgaat.
De opties
Een modern boekhoudprogramma voor de bouw bieden vele mogelijkheden en voordelen zoals bijvoorbeeld:
- Online factureren.
- Directe btw-aangifte.
- Versturen van herinneringen en/of aanmaningen.
- Foto’s/scans van alle facturen.
- Ze voldoen aan alle regelgeving.
De belastingdienst
De belastingdienst onderkent het belang van goede boekhoudprogramma’s. Uiteraard is het ook in het voordeel van de belastingdienst als de aangiftes correct en op een goede manier worden ingediend. Zo wordt het keurmerk “Zeker-Online” erkend door de belastingdienst. Een aantal boekhoudprogramma’s heeft dit keurmerk en in dat geval kun je er vanuit gaan het een betrouwbaar programma is dat is goedgekeurd door de belastingdienst.
Administratiekantoren
Uiteraard is het ook mogelijk om je boekhouding uit te besteden aan een administratiekantoor. Sommige administratiekantoren zijn gespecialiseerd in de bouw. Dit kan best een goed idee zijn omdat je als ondernemer in de bouw te maken hebt met verschillende regels en mogelijkheden, die soms best ingewikkeld zijn. We noemen er een paar:
- Verschillende btw-tarieven (bijvoorbeeld 6% voor renovatiewerkzaamheden).
- Regels voor het in dienst hebben van personeel.
- VAR-verklaringen.
- Subsidies.
- Verschillende opties voor belastingaftrek.
Het voordeel van het uitbesteden van je boekhouding aan een gespecialiseerd administratiekantoor is dat zij rekening houden met alle mogelijke regels, en ze kunnen je wijzen op mogelijkheden voor belastingaftrek en het aanvragen van subsidies.
Daarentegen is het voordeel van het zelf doen van je boekhouding uiteraard dat je geld bespaart, het is dan wel het beste om zelf een goed boekhoudprogramma aanschaffen.
Tot slot
Zoals je hebt kunnen lezen zijn er mogelijkheden genoeg voor het online boekhouden in de bouw. Of je er nu voor kiest om het zelf te doen of om uit te besteden; het is een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering en het is erg belangrijk om te zorgen dat het goed gebeurt.