De digitale top bereiken? Zo doe je dat!

Met veel inzet, natuurlijk. Een duidelijk doel voor ogen en gaan met die banaan! Passie voor je vak! Is dat alles wat je nodig hebt?

Nee. Er komt echt wel veel meer bij kijken. Want dat jij de beste bent, dat jij zoveel passie voor je vak én je klanten hebt, moet eerst nog maar eens blijken bij je doelgroep. En die moeten je dan ook eerst eens zien te ontdekken en leren kennen! Gevonden worden is namelijk best nog wel een dingetje. Dat krijg je niet zomaar over één nacht ijs voor elkaar. Daar gaat tijd, moeite en energie in zitten. Maar dan heb je ook wat!

Wat je dus wilt is de concurrentie voor zijn en blijven. Jouw verhaal moet daarom pakkender en completer zijn dan dat van hen. Je website dient zeer aanlokkelijk te wezen. En ook nog eens gebruiksvriendelijk! Kunnen de leden van je doelgroep daar hun weg niet vinden en staat heel de interface ze tegen, dan ben je ze al heel gauw kwijt.

Maar ook qua informatie moet je heel sterk staan. In één oogopslag moet een bezoeker kunnen vinden wat die wil weten. En ben jij zo iemand die denkt dat afbeeldingen het beter doen dan tekst? Dan moeten we je helaas uit de droom helpen.

Content

Tekst zorgt er namelijk voor dat je gevonden wordt in Google. En de kwaliteit van je content is er mede verantwoordelijk voor hoe hoog jij in de zoekresultaten komt te staan. Niet zomaar populaire zoekwoorden invullen of op de achtergrond verbergen: daar word je namelijk letterlijk voor afgestraft. Nee, Google wil content zijn waar aandacht aan is besteed en waar tijd en liefde in zijn gestoken. Op die manier weet ‘s werelds grootste zoekmachine jou te vinden en je doelgroep daardoor ook.

Kortom, zorg ervoor dat je website gevuld wordt met hoge kwaliteit content, zowel op dienst-, als product- en categorieniveau. Echte kwaliteit verkoopt zichzelf.

Is content de enige manier om snel gevonden te worden? Nee. Er bestaat nog een andere route naar dezelfde bestemming.

Linkbuilding

Zichtbaarheid is een sleutelwoord om snel gevonden te worden. Eigenlijk, maak daar maar ‘aanwezigheid’ van. Hoe meer kwalitatieve websites naar jou verwijzen, hoe beter Google dat kan waarderen. Denk aan vooraanstaande webwinkels of autoriteiten op het gebied van jouw branche. En anders blogs die qua aanzien hoog weten te scoren! Ook bij Google, dus. Dat proces, van het uitwisselen van verwijzingen, wordt linkbuilding genoemd.

Wanneer de links in blogs worden verwerkt, is dat ook een soort van content. Want ook die teksten moet je niet al te lichtzinnig opnemen: die horen eveneens van de allerhoogste kwaliteit te zijn! En ze moeten de lezer prikkelen, boeien, hun aandacht volledig vast te houden. Is dat gelukt? Dan heb je hun nieuwsgierigheid wellicht voor je gewonnen en wagen ze die klik naar jouw website!