Freelance opdrachten: haal ze binnen met deze 3 tips

Als zelfstandig ondernemer kan het soms bijzonder lastig zijn om freelance opdrachten binnen te halen. Er zijn veel verschillende redenen te bedenken waarom mensen nog niet bij je in de rij staan. Vaak heeft het te maken met een gebrek aan bekendheid, met een gebrek aan online zichtbaarheid en een te klein bereik. Het is erg goed mogelijk dat jij in jouw gebied de beste diensten of producten aanbiedt, maar als niemand je kan vinden, dan is dat niet genoeg. Daarom is het zaak om zichtbaar te worden en actief achter freelance opdrachten aan te gaan. Hier vind je drie manieren om dat te doen.

Freelance opdrachten via een platform

De meest gemakkelijke manier om aan freelance opdrachten te komen is door een klein bedrag te betalen elke maand en je aan te sluiten bij één of meerdere platforms. Hier adverteren opdrachtgevers het werk dat ze hebben en daar kun jij dan op reageren. De opdrachtgever kiest een freelancer uit. Het mooie van dit soort websites is dat je sterren of punten krijgt als je klant tevreden is. Hoe hoger je score, hoe groter de kans dat je voor een volgende opdracht wordt uitgekozen. Je kunt op een platform dus echt een reputatie opbouwen en dat levert je dan vaak de beste freelance opdrachten op.

Je netwerk uitbreiden

Of je nu een beginner bent of een ervaren specialist, je hebt een bestaand netwerk dat altijd kan worden uitgebreid. Door te netwerken probeer je meer freelance opdrachten binnen te halen via hoor en wederhoor. Je huidige netwerk bestaat uit professionele- en sociale contacten, kennissen en familie. Dit zijn allemaal mensen die je kennen en die als ambassadeur kunnen fungeren voor jouw bedrijf. Netwerken kun je altijd doen. Maak een praatje met je vaste kassière bij de supermarkt, vertel haar wat je doet en zij zal je de volgende keer gebruiken of aanraden. Hoe groter je netwerk, hoe groter je bereik en hoe bekender je wordt.

Gebruik de zoekmachines in je voordeel

Online adverteren is ook een goede manier om freelance opdrachten binnen te halen en om tegelijkertijd je online zichtbaarheid te vergroten. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) verbeter je de zichtbaarheid van de pagina’s van je website, wat deze komen dan hoger in de zoekmachine resultaten te staan. Een pagina die binnen de top 10 staat wordt aanzienlijk meer aangeklikt dan een pagina die op de vijfentwintigste plek staat.

Met zoekmachine adverteren (SEA) gebruik je de zoekmachines om te adverteren aan haar gebruikers. Dat kan op verschillende manieren en het is niet gratis, maar je betaalt alleen als er op je advertentie wordt geklikt. Het is dus een eerlijke manier van reclame maken waarbij je gebruik maakt van de bekendheid van de zoekmachine. Zowel SEO als SEA brengt meer verkeer naar je website en dat betekent dat je meer potentiële klanten verzamelt. En als je meer bezoekers hebt, dan is de kans op meer freelance opdrachten direct ook veel groter.