Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) is een programma van Google dat kosteloos te gebruiken is voor iedereen die een website bezit en gebaat is bij bezoekers uit de zoekmachine resultaten. Het is een doorgeefluik tussen jou en Google wat betreft SEO. Indien er een probleem is met jouw website, zal Google dit middels Search Console aan jou communiceren en nergens anders. Search Console kan gezien worden als een Zwitsers zakmes voor SEO. Je vindt hier allerlei nuttige rapporten, tools en instellingen om de organische vindbaarheid van jouw website te verbeteren.
In dit artikel zal ik een aantal van mijn favoriete Search Console rapporten/tools uitlichten. Deze zijn toegankelijk en ook leken kunnen in principe hier direct mee in de weer.
1. Prestaties
Dit rapport geeft je inzicht omtrent de zoektermen die jouw doelgroep daadwerkelijk gebruikt en waar ze jouw website op binnenkomen.
Wat kun je verder inzien?
– Meest bezochte/populaire pagina’s van je website
Welke thema’s vindt Google jouw website meest relevant?
– Waar komen bezoekers vandaan
Landen voor internationale uitbreiding wellicht?
– Welk toestel gebruiken website bezoekers het meest
Over het algemeen zien we dat mobiele toestellen de bovenhand hebben voor B2C thema’s, maar dat desktop bezoek nog aanzienlijk is voor zakelijke thema’s. Met het ontwerp en de functionaliteiten van de website wil je idealiter rekening houden met toestel type dat het vaakste voorkomt.
– Gemiddelde doorklik
Je kunt inzien het percentage doorklik, in jargon CTR (Click Through Rate), je zou bijv. kunnen experimenteren met de stijl van de presentatie van vermeldingen, oftewel de meta data van jouw website in zoekresultaten en kijken wat voor invloed dit heeft op de doorklik.
De meta data kun je ook wel zien als een advertentie. Idealiter denk je bewust erover na hoe je een titel en beschrijving kunt formuleren die de zoeker overtuigt om juist op jouw website vermelding te klikken. Een hoger doorklik percentage is een signaal naar Google toe dat jouw pagina zeer relevant is voor de betreffende zoekopdracht, en zodoende kan dit beloond worden met een hogere notering naast de vermeerdering in bezoek die je sowieso al ontvangt omdat meer zoekers klikken op jouw resultaat. Een win-win situatie dus.
Tip: wanneer je een nieuwe website laat maken of zelf maakt, dan wil je zo snel mogelijk Google Search Console installeren. De reden is dat Google Search Console pas data begint te verzamelen vanaf het moment dat deze ingesteld is.
2. Laten opnemen van nieuwe pagina’s in Google (of juist verwijderen)
Wat voorheen frustrerend was dat het best wel een poos kon duren voordat Google nieuwe pagina’s van je website in de index opnam. Dat is verleden tijd met Search Console. Je kan daar direct indexering aanvragen, en vaak na minuten al, staat je nieuwe pagina in de Google zoekresultaten. Dit doe je heel gemakkelijk door in de zoekbalk bovenaan een URL in te voeren en te laten inspecteren. Dan zie je een knop, indexering aanvragen, en klaar is kees.
Soms wil je juist het tegenovergestelde bewerkstelligen. Je wilt vergankelijke inhoud verwijderen, en liefst zo snel mogelijk. Denk bijv. aan een bericht omtrent een tijdelijke korting, of een winactie. Je wilt niet dat zoekers dit bericht vinden en blij gemaakt worden met de spreekwoordelijke dode mus. Speciaal voor dit soort gevallen is er een rapport met de naam ‘Verwijderingen’.
3. Dekking
Hier vindt je alle berichten omtrent kwesties waarbij Google pagina’s van jouw website niet goed of niet volledig in de zoekresultaten heeft kunnen verwerken.
Let wel, dit zijn voornamelijk problemen van technische aard. Als nieuwbakken website eigenaar is het aan te bevelen om de webdesigner, SEO tekstschrijver of zoekmachine marketing bureau waarmee je werkt toegang te geven tot het Google Search Console account van de website zodat hij of zij deze problemen voor je kan verhelpen. SEO doen wordt zodoende een stuk gemakkelijker.
Tip: uitnodigen doe je via de tab ‘Instellingen’, dan ‘Gebruikers en rechten’, ten slotte de grote blauwe knop rechtsboven ‘Gebruiker toevoegen’.