Hoe populair zijn datingsites eigenlijk nog tegenwoordig, nu dating apps enkele jaren op de markt zijn?

dating

Datingsites zijn er natuurlijk in overvloed. Voor iedere doelgroep is er wel een datingsite te vinden, zoals speciale datingsites voor Hindoestanen, veganisten en bijvoorbeeld voor hoger opgeleiden. Daarnaast zijn er natuurlijk ook grote datingsites waar iedereen gewoon welkom is. Hoe vaak worden datingsites nu eigenlijk gebruikt?

Ongeveer 35 procent van de singles staat ingeschreven

Van alle vrijgezellen die er in het land te vinden zijn staat ongeveer 35 procent ingeschreven bij één of meerdere datingsites. We zouden dus eenvoudigweg kunnen zeggen dat ongeveer 1 op de 3 vrijgezellen een inschrijving heeft. In de meeste gevallen wordt er gekozen voor een grotere datingsite. Datingsite E-matching staat op de vierde plaats van datingsites met het meeste aantal actieve leden met een betaald account. Deze datingsite heeft bekend gemaakt dat de omzet rond de € 900.000,- ligt op jaarbasis.

Tinder heeft veel leden van de conventionele datingsites binnen gehaald

Diverse moderne dating apps hebben er wel voor gezorgd dat voornamelijk de grotere datingsites hebben moeten inleveren. Gemiddeld zijn de datingsites ongeveer 30 procent van al hun leden, betaald en onbetaald, verloren aan deze dating apps. Mede omdat de ervaringen met datingsites tegen vielen.

De datingsites hebben hier vooral op gereageerd door met veel nieuws te komen, zoals uitgebreidere mogelijkheden in de profielen en meer moderne functies op de website. Een deel van de datingsites heeft ook besloten om de lidmaatschappen wat goedkoper te maken. Met de komst van steeds meer makkelijke, gebruiksvriendelijke en gratis dating apps worden de datingsites gedwongen om te blijven vernieuwen.

Naast Tinder heeft ook Happn, Badoo, Hinge en Inner Circle een behoorlijk aantal daters weggelokt bij de ouderwetse datingsites. Deze apps zijn namelijk gratis te gebruiken. Dat wil zeggen: je kan gratis berichten over en weer sturen, iets dat bij veel datingsites niet kan zonder betaald lidmaatschap. Dan is voor veel singles de keuze snel gemaakt.

Daarbij hebben veel singles na een aantal jaren online daten het vertrouwen verloren in het vinden van een duurzame relatie. Slechts een klein deel lukt dat. Ook daardoor wordt meer uitgeweken naar evenementen, zoals bijvoorbeeld speeddating, of single reizen waar men gelijkgestemde vrijgezellen kan vinden in een informele omgeving.

Hoeveel betalende leden zijn er?

Bijna alle leden die zich bij een datingsite inschrijven en een profiel aanmaken kiezen ervoor om eerst een tijdje gebruik te maken van een gratis account. Over het algemeen vinden de meeste leden binnen relatief korte tijd iemand waarmee zij een gesprek aan willen knopen en hiervoor is vaak een betaald lidmaatschap nodig. Gemiddeld duurt het 28 dagen voordat iemand overschakelt van een gratis lidmaatschap naar een betaald lidmaatschap. Lang niet iedereen kiest uiteindelijk voor een betaald lidmaatschap. Van elke 100 leden van de datingsites zijn er gemiddeld 31 betalende leden. Meer dan de helft blijft dus van de datingsite gebruik maken met een gratis account.

Hoe hoog liggen de kosten?

De kosten zijn natuurlijk per datingsite anders. Daarnaast is het zo dat er veel datingsites zijn die meerdere abonnementen aanbieden, van relatief basis tegen een klein bedrag tot zeer uitgebreid tegen een wat hoger bedrag. De kosten zijn dus erg afhankelijk van de keuze voor een datingsite en voor een specifiek abonnement. De betalende leden van datingsites zijn gemiddeld een bedrag van € 65,- kwijt op jaarbasis. Dit komt neer op een bedrag van € 5,42 per maand.

Waar gaat dit geld naartoe?

Wat doen datingsites nu eigenlijk met al dat lidmaatschapsgeld? Uiteraard worden hier salarissen van betaald aan de beheerders en oprichters van de datingsite. Daarnaast zijn er datingsites die hier ook evenementen en activiteiten van organiseren voor de leden. De datingsites besteden ook een behoorlijk bedrag aan marketing. De gemiddelde datingsite geeft minimaal 30 procent en maximaal 50 procent van de omzet weer uit aan marketing om nieuwe leden te werven.

De Toekomst

Wat de toekomst gaat brengen voor online en offline dating? Wie het weet mag het zeggen. Vermoedelijk zullen steeds meer ouderwetse datingsites het loodje leggen, en zal de rol van Tinder en mogelijk Happn dominant blijven. Ook Facebook gaat een gooi doen naar klandizie in de online datingwereld, met Facebook Dating. Het blijft een interessant verschijnsel.