Klanten en personeel willen natuurlijk iedere behandeling zorgeloos laten verlopen. Voor beide partijen, dus. Dat betekent dat zowel je klant als jij in de hoedanigheid van beheerder behoorlijk wat eisen mag stellen.
Zodra jouw klant niet op zijn of haar gemak is tijdens het plaatsnemen in jouw behandelstoel, heb jij iets niet goed gedaan. Jij hebt immers de verantwoordelijkheid om alles in het spel te zetten om het jouw cliënt zo comfortabel mogelijk te maken. Ook moeten je personeel en jij op geen enkele manier geremd te worden in jullie dagelijkse werkzaamheden. Kortom, comfort en gemak zijn sleutelwoorden in jouw branche. En hoe ga jij die precies laten gelden?
Duidelijkheid. Heldere voorschriften. Want zodra iedereen weet wat de regels zijn op het gebied van veiligheid en hygiëne, lopen zowel je klanten als personeel zo min mogelijk risico’s. Denk daarom aan de volgende zaken in jouw onderneming:
Voorlichting
Iedereen dient op de hoogte te worden gehouden van de basisregels voor een degelijke hygiëne. Zie het dan ook niet als kinderachtig wanneer we je vertellen dat duidelijke instructies op het gebied van handen wassen helemaal geen gek idee zijn voor jouw salon. Sterker nog, het belang hiervan mag absoluut niet onderschat worden. Er zijn meerdere stickervellen verkrijgbaar op A4 formaat in diverse kleuren, waarmee duidelijk iedere stap wordt uitgelegd. Dankzij de vrolijke en felle kleuren vallen deze stickers direct op. Niemand kan dan nog om deze hygiëneregels heen!
Veiligheidsbril
Ook al hoef je niet al te snel bang te zijn voor kleine projectielen in de vorm van scherven en vonken in jouw branche, komen brillen die speciaal zijn ontworpen om je ogen te beschermen toch nooit weg. Tijdens sommige behandelingen werk je immers met agressieve stoffen, die je zicht niet tijdelijk of permanent mogen irriteren of beschadigen. Veiligheidsbrillen met één langwerpig glas worden aanbevolen, zeker aangezien het rubberen montuur slechts aan de bovenkant loopt. Tip: ga na of de bril wel voorzien is van een krasvrije coating. En of de oorveren gemakkelijk te verstellen zijn voor een verhoogd draagcomfort. Bovendien is vrij en onbeperkt zicht ook heel belangrijk.
Komt er onverhoopt toch iets in je ogen? Dan is een snelle behandeling met een oogdouche noodzakelijk!
Schorten
Dankzij alle producten waar je mee werkt, kan je kleding gemakkelijk besmeurd en bevlekt raken. Dat wil je natuurlijk met alle macht voorkomen. Daar is gelukkig een simpele oplossing voor: draag een schort! Wel een professionele, die speciaal gemaakt is voor de schoonheidsbranche met een stof die waterafstotend en vlekwerend is. Deze schorten zijn vaak gemakkelijk verstelbaar, wat ze ideaal maakt voor welk postuur dan ook. Nu nog even de naam en het logo van jouw bedrijf erop naaien en het werktenue is klaar!
Handschoenen
Dit staat wellicht onpersoonlijk, maar een direct contact tussen professional en klant is in theorie al heel onwenselijk. Je gaat immers naar een schoonheidssalon om een schoonheidsbehandeling te ondergaan. ‘t Zit in de naam! Kortom, daarom draag je hoge kwaliteit handschoenen tijdens iedere sessie. Het liefste van de soort die je na gebruik gemakkelijk weggooit en die je eenvoudig in grote oplage kunt bestellen bij een groothandel op dit gebied. Je zult merken dat zowel de gemoedstoestand als de hygiëne er bij de klant én behandelaar flink op vooruit gaan!
Mondmasker
Je hebt geen coronacrisis nodig om het belang van de mondkapjes voor de schoonheidsspecialist in te zien. In veel beroepen waar direct contact met andere mensen aan de orde van de dag is, worden ze gedragen. Kijk maar eens naar je dokter en je tandarts, die dragen ze ook! Om dezelfde reden worden ze ook veel in schoonheidssalons toegepast. Om de hygiëne van klant én deskundige te waarborgen. We zeggen het nog maar eens: bedek zowel je neus als je mond met de maskers!