Incassobureau inschakelen of niet: zo maak je de keuze

Het is belangrijk dat klanten jou gewoon betalen voor de producten of diensten die je geleverd hebt. Soms blijven ze niet betalen waardoor het noodzakelijk wordt om een incassobureau in te schakelen. Echter is het verstandig om het probleem ook aan de voorkant aan te pakken. Dit doe je door een goed credit management systeem aan te leggen waarmee je de kredietwaardigheid van klanten kunt toetsen. Je kunt niet alles voorkomen, maar elke stap is er 1 en dat kan veel tijd en geld besparen.

Controleren of klanten kredietwaardig zijn

De Amerikaanse term Credit management wordt steeds meer gebruikt in het dagelijkse bedrijfsleven. Hiermee controleer je de kredietwaardigheid van klanten en zo kun je wanbetalers vaak voorkomen. Dit zorgt ervoor dat een bedrijf een goede cashflow kan behouden. Vaak is er software beschikbaar waarin je dit bij kunt houden. In Nederland wordt het ook wel debiteurenbeheer genoemd. In 1 systeem hou je precies bij of klanten een BKR-registratie hebben of dat ze andere schulden hebben waar jij van op de hoogte bent. Zo weten medewerkers binnen het bedrijf ook of ze producten kunnen leveren aan de klant of niet. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om klanten met een registratie vooraf te laten betalen. Zo ben je zeker van het geld en kun je toch de klant van dienst zijn. Op deze manier worden facturen vaak ook eerder betaald en zijn betalingsproblemen meteen zichtbaar in het systeem.

Wanneer ga je naar een incassobureau?

In de meeste gevallen gaan mensen naar een incassobureau als een klant maar niet wil betalen. Het is wel belangrijk dat je de klant ook de kans hebt gegeven om later te betalen. Meestal worden er 2 herinneringen verstuurd en 1 aanmaning voordat de zaak naar incassobureau gaat. Dit zorgt ervoor dat klanten ruimschoots de tijd krijgen om te betalen, maar ook niet te lang want niet ieder bedrijf heeft een goede cashflow. Op momenten dat betalingen uitblijven kiezen bedrijven er vaak voor om een Incassobureau inschakelen. Iedere ondernemer wil liever vandaag als morgen het geld op de bank hebben. Echter moeten we onszelf wel aan de letter van de wet houden. Een incassobureau kan de schuld op gaan halen bij de debiteur of een betalingsregeling treffen zodat deze rekening zo snel mogelijk wordt voldaan.

Wat kan een incassobureau voor je betekenen?

Een incassobureau stuurt de klant herhaaldelijk verzoeken om de rekening te betalen. Doen zij dit niet dan kunnen de kosten al snel gaan oplopen. Op deze manier gaan klanten vaak snel betalen omdat ze niet willen dat er veel incassokosten bij komen. Het is een drukmiddel waarmee veel van de rekeningen uiteindelijk toch betaald worden. Ook kan een incassobureau in overleg met het bedrijf een betalingsregeling treffen. Wanneer deze tussentijds niet wordt voldaan komen er opnieuw kosten bij voor de klant. Dit zorgt ervoor dat mensen toch wel blijven betalen omdat ze dit risico niet willen lopen. Ook heb jij als bedrijf er dan alles aan gedaan om je geld te krijgen. Mocht dit niet voldoende zijn, dan kan je ook nog met het dossier naar de rechter.