Motorrijden: wat heb ik nodig?

Motorrijden; leuk, maar wat heb je eigenlijk (naast een motor) allemaal nodig? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Een helm

Wanneer je motor gaat rijden is het belangrijkste de helm. Deze zorgt uiteraard voor veiligheid. Je hoofd is namelijk het meest kwetsbaar als je de motor op stapt en daarom is het kiezen van de juiste motorhelm ook extra belangrijk. Bij het kiezen van een motorhelm wordt er altijd een onderscheid gemaakt tussen 3 verschillende helmen:

  • Integraalhelm: deze helm bestaat uit een gehele constructie die je hoofd omsluit. Hierdoor biedt de integraalhelm eigenlijk direct de beste bescherming als je hem vergelijkt met de systeemhelm of de jethelm.
  • Systeemhelm: het grote voordeel van een systeemhelm is zijn flexibiliteit. Deze helm beschikt namelijk over de voordelen van zowel de jethelm als de integraalhelm. Zo kun je ervoor kiezen om in de stad het kinstuk van de helm los te klikken en op de snelweg deze weer vast te klikken voor een goed ge├»soleerde rijervaring. Doe je vaker lange ritten met de motor? Dan kun je het beste een systeemhelm kopen.
  • Jethelm: Bij een jethelm is met meest belangrijke verschil ten opzichte van de integraalhelm en systeemhelm dat deze geen kinstuk heeft. Houd je ervan om de wind in gezicht te voelen tijden het motorrijden? Dan is de jethelm een ideale keuze.

Een motorpak

Zoals de helm dient als extra veiligheid geldt dit ook voor een motorpak. Daarnaast is het motorpak er ook voor om je te beschermen tegen de kou tijdens het motorrijden. Het kan echter eenmaal gebeuren dat je een keer ongeluk hebt met de motor. Op dat moment zal het wegdek als een schaaf aanvoelen op het moment dat je hierover glijd. Het motorpak is er om dit tegen te kunnen gaan. Hierdoor is het ook belangrijk om te kijken naar het materiaal waar het motorpak van gemaakt is. Hiervoor is het beste om een motorpak van leer of kevlar te nemen.

Laarzen & handschoenen

De laarzen en handschoenen dienen uiteraard ook als een stukje bescherming. Bij de laarzen gaat het hier voornamelijk om de enkels en de handschoenen moeten je behouden tegen schaafwonden aan je handen. Uiteraard hebben ze ook de functie om kou tegen te gaan. Als je de motor zit met zeer koude handen is het lastiger om te sturen en hierdoor dus ook direct gevaarlijk.