Dagelijks worden er in Nederland alleen al zo’n 8 miljoen poststukken bezorgd. Daarbij kan het gaan om brieven, pakketten of andere poststukken. Tegenwoordig zijn er meerdere fabrikanten bezig met robots die ook post kunnen bezorgen. In veel gevallen wordt er gekeken naar de mogelijkheden van drones. Hoe staat het met die ontwikkelingen? En wat zijn de voordelen hiervan? Hier lees je het!
Amazon is een van de grootste aanbieders van producten ter wereld. Het bedrijf had een jaaromzet van 280 miljard in 2019. Sinds kort heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA toestemming gegeven aan Amazon om pakketjes met drones te gaan bezorgen. Het doel is om pakketjes uiteindelijk binnen 30 minuten te bezorgen bij de klant. Waar Amazon pas recent deze vergunning kreeg, hebben andere bezorgers als Wing en UPS al wat langer de vergunning om uitgebreid te gaan testen. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat deze ontwikkeling de komende jaren snel kan worden doorgezet.
De FAA heeft toestemming gegeven dat de drones van Amazon buiten het zicht van de operator BVLOS mogen vlogen. Om deze vergunning te bemachtigen, moest de gigant aan kunnen tonen dat het aan de strengste regelingen kon voldoen wat betreft het vervoer van pakketten door de lucht. Hoewel het bedrijf al veelvuldig getest heeft, gaat de vergunning niet direct gebruikt worden om ook daadwerkelijk pakketten af te leveren. Hiervoor willen zij nóg uitgebreider testen.
Het uiteindelijke doel van Amazon is om pakketjes binnen 30 minuten na bestelling bij de klant te kunnen bezorgen. Dit kan echter alleen met pakketten die lichter zijn dan 2,5 kilogram. Wanneer het pakket besteld is, dient de consument een bepaalt herkenningspunt in de tuin of op de oprit te leggen. Deze wordt door de drone herkend, waardoor deze het pakket af kan leveren. De drone laat het pakket niet vallen, maar laat het pakket door middel van een lier zakken. Is er sprake van onverwachte omstandigheden, dan breekt de drone de bezorging af en keert deze terug naar het distributiecentrum.
Hoewel het om een flinke drone gaat, is de actieradius van het ding erg groot. De drone kan namelijk zo’n 25 kilometer vliegen. Dit komt er in de praktijk op neer dat de klant maximaal zo’n 10 kilometer van het opstijgpunt kan wonen.
Waar Amazone dit grootschalig op de Amerikaanse markt aan het testen is, zal dit op de Europese markt waarschijnlijk anders gaan. De certificeringen in Amerika en Europa verschillen namelijk op redelijk wat vlakken van elkaar. In Europa staat een dergelijke operatie namelijk bekend als een ‘onbemande operatie met hoog risico’. Er mag dan ook alleen met een drone gevlogen worden wanneer de drone volgens vastgestelde protocollen vliegt.
Hoewel er op dit moment nog geen pakketten worden verzonden door drones, gaan de ontwikkelingen wel zo snel dat het binnenkort weleens uitgerold kan worden. Het lijkt alsof het bezorgen met drones iets van de laatste tijd is. Toch is bijvoorbeeld Amazone al sinds 2013 bezig met het ontwikkelen van deze mogelijkheid. Vergelijkbare Nederlandse bedrijven zijn tot op heden nog niet bezig met het ontwikkelen van dit fenomeen. Het is voorlopig dan ook nog niet denkbaar dat we dit fenomeen in Nederland gaan zien.