De afkorting voor mederwerkerstevredenheidsonderzoek is MTO. Met behulp van een mederwerkerstevredenheidsonderzoek kan een bedrijf de situatie binnen het bedrijf in kaart brengen. Het kan helpen om de prestatie van de medewerkers te verbeteren om doelen te behalen. Het is wettelijk niet verplicht om een mederwerkerstevredenheidsonderzoek te doen. Als werkgever is het wel verplicht om een plan van aanpak op te stellen om werkdruk te voorkomen. Doormiddel van de juiste onderwerpen kan het onderzoek goed aansluiten op het bedrijf. Het onderzoek wordt gezien als een communicatiemiddel om ervaringen en meningen van de medewerkers vast te stellen. Het bedrijf kan ervoor kiezen om het medewerkerstevredenheidsonderzoek anoniem te laten uitvoeren.
Voordelen en nadelen van een medewerkerstevredenheidsonderzoek
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek kan het verschil maken in een bedrijf. Medewerkers zijn de personen die de activiteiten uitvoeren in het bedrijf. Het is belangrijk dat de medewerkers tevreden blijven met hun werkzaamheden. Er zijn verschillende manieren om het onderzoek uit te voeren. Het ene bedrijf kiest ervoor om een fysiek gesprek aan te gaan in tegenstelling kiezen andere bedrijven ervoor om een enquête uit te zetten. Aan het onderzoek kunnen er voor- en nadelen aan zitten.
Wat zijn de voordelen?
- Financieel voordelig voor bedrijven: Door online een enquête uit zetten kan het bedrijf geld besparen.
- Efficiëntie: in korte termijn kan er veel reactie komen op het onderzoek, wat tijd bespaard.
- Meetbaar: met behulp van meetbare vragen kan de data beter opgesteld worden tot doelstellingen.
Wat zijn de nadelen?
- De aantal uitvoeringen: het kan lastig zijn om het onderzoek up-to-date te houden. Het is daarom belangrijk om het onderzoek regelmatig uit te voeren.
- Up-to-date: het is belangrijk om gegevens actueel te houden. Het kan voorkomen dat bepaalde activiteiten al opgelost waren, waardoor de gegevens niet meer relevant zijn.
Wat zijn de resultaten van het mederwerkerstevredenheidsonderzoek?
De resultaten die naar voren komen van het onderzoek worden geanalyseerd. Het is belangrijk om de data overzichtelijk te maken. Het is mogelijk om tools in te schakel die je hierbij kunnen helpen. Met behulp van de data kunnen er actiepunten worden opgesteld om verbeteringen te stimuleren. Het is belangrijk om de missie van een bedrijf te behalen. De gegevens van uit het onderzoek kan ervoor zorgen dat de missie behaald wordt. Voor de medewerkers is het fijn dat het bedrijf zich ook verdiept in de persoonlijke ontwikkelingen. Medewerkers willen meer voor het bedrijf doen als ze het gevoel hebben dat er in hen geïnvesteerd wordt. De actiepunten worden vaak omgesteld naar doelstellingen. Als de doelstellingen geformuleerd zijn, is de volgende stap om het door te communiceren naar de medewerkers. Door een ruimtelijk gesprek over de doelstelling creëert een bedrijf meer betrokkenheid bij de medewerkers. Er kunnen alleen verbeteringen komen als het bedrijf ook daadwerkelijk actie onderneemt. De resultaten van het onderzoek blijven binnen het bedrijf.
De datagegevens kunnen online en offline worden bewaard. Wel is het belangrijk om te weten dat wanneer data externe worden opgeslagen, het gevoelig kan zijn voor de buiten wereld. Door datagegevens intern op te slaan kan een bedrijf veiliger de resultaten analyseren. Online staan er voldoen mogelijkheden om ervoor te zorgen dat resultaten betrouwbaar worden op geslagen. Verdiep je als bedrijf er goed in en voorkom onveiligheden.