Geheel afhankelijk van jouw bedrijf zijn er ook vast wensen in de verpakkingen van het bedrijf. Zo zal een kledingbedrijf eerder gaan voor plastic verpakkingen in de vorm van tassen, of juist papieren zakken. Een bezorgservice van een supermarkt of een grote voedselketen wil de goederen en producten mogelijk liever vervoeren via plastic kratten of stevige kartonnen dozen. Maar hoe kies je voor jouw bedrijf nou de beste verpakkingen.
Doel van de verpakking
Om te beginnen is het goed om als bedrijf vast te stellen dat er verpakkingen nodig zijn. Dit is stap 1. Hierna moet er worden gekeken naar wat het doel moet zijn van deze verpakking. Er zijn namelijk verschillende doelen waar verpakking voor kan dienen. Het kan zijn dat het een visitekaartje is voor de klant die een pakket ontvangt. Het kan ook zijn dat de verpakking enkel en alleen dient als functioneel ontwerp binnen de organisatie of het bedrijf zelf. Aan de hand van de uitkomst van die vraag kan worden gekeken hoe de verpakking eruit zal moeten zien. Van welk materiaal moet het gemaakt worden en moet er sprake zijn van een representatief plaatje?
Het ontwerpen van de verpakking
Zodra geconstateerd is waar de verpakking aan moet voldoen is het goed om een ontwerp te maken. In dit ontwerp wordt uiteraard rekening gehouden met het doel van de verpakking en wie de verpakking zal ontvangen. Zodra de verpakking binnen de organisatie zelf gebruikt moet worden moet er bij het ontwerp ook rekening worden gehouden met een zogenaamd functioneel model. De verpakking zou dus makkelijk verplaatsbaar moeten zijn of moet bijvoorbeeld opgestapeld kunnen worden. Daarnaast zijn er nog andere eisen waar een functionele verpakking aan moet voldoen, deze moeten allemaal worden meegenomen in het besluit van het aanschaffen van verpakkingen.
Klantgerichte verpakking
Het ontwerp van een klantgerichte verpakking zal wat langer duren dan een puur functionele verpakking. Bij een klantgerichte verpakking moet worden gekeken wat er moet worden vervoerd en hoe de klant dat het liefst zou willen ontvangen. Daarbij moet weer rekening worden gehouden met de wensen van de klant. De klant wil graag weten van wie het pakket is en zo kan je bijvoorbeeld tekst op de verpakkingen drukken. Hierdoor weet de klant direct van wie het pakket is en maak je ook direct reclame voor het bedrijf.
Werken met stickers
Naast het bedrukken van de verpakking kan je als bedrijf ook kiezen voor het drukken van stickers. Wanneer jullie als bedrijf stickers drukken zijn jullie over het algemeen goedkoper uit dan bij het volledig laten bedrukken van de verpakking. De stickers zouden ook nog voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt, terwijl het voor de klant even duidelijk is van wie de verpakking komt. Daarnaast is het voor de klant zelf ook eenvoudiger om de verpakking de recyclen, dit is weer goed voor de ecologische voetafdruk van het bedrijf.
Tot slot
Tot slot is het belangrijk om rekening te houden met de missie en visie die jullie hebben als bedrijf. Het is van belang dat de verpakking deze missie en visie ook uitstralen. Kortom, er is geen foute manier van verpakkingsmateriaal aanschaffen. Het draait er vooral om dat de verpakking het visitekaartje is van het bedrijf, het is dus van belang dat deze van hoge kwaliteit is en representatief is voor de organisatie.